50 shades, rugby & Hogsback - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Imkje Bouma - WaarBenJij.nu 50 shades, rugby & Hogsback - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Imkje Bouma - WaarBenJij.nu

50 shades, rugby & Hogsback

Door: Imkje

Blijf op de hoogte en volg Imkje

17 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Hallooooo,

Het is alweer twee week geleden dat ik mijn vorige blog schreef. Gelukkig heb ik in de daarop volgende periode weer genoeg gedaan om blog numero 4 te schrijven!

Op vrijdag 6 maart gingen we met een groep van tien man naar Port Elizabeth om een rugbywedstrijd bij te wonen. We waren er al aan het begin van de middag, dus besloten om eerst naar de mall te gaan. Hier was onder andere een bioscoop, waar we met een deel van de groep naar 50 Shades of Grey geweest zijn. Ik weet het: niet bepaald een hoogstandje en ook niet echt een film die ik zelf zou uitkiezen. Maar in het kader van groepsdruk en het feit dat de film hier maar 4 euro kostte, toch dit gebeuren maar aanschouwt. Na de film nog even geshopt (uiteraard). Na een Mexicaanse wrap doooorrrr naar het stadion voor de wedstrijd! Met de fan-tas-tische GPS van Eileen (sorry voor deze eervolle vermelding) was het nog best lastig om de weg te vinden, want haar GPS houdt er rare routes op na en wil nog wel eens halverwege van gedachte veranderen. Uiteindelijk kwamen we keurig netjes 20 minuten voor aanvang van de wedstrijd aan bij het stadion. De EP Kings – de thuisploeg die, let op, het westelijke deel van de Oostkaap vertegenwoordigt – speelde tegen de Cheetahs uit Bloemfontein. Omdat het pre-season was, waren er maar weinig toeschouwers maar dit mocht de pret niet drukken. Gelukkig had ik wat voorwerk gedaan en wist ik deels hoe de regels in elkaar staken, dus het was erg leuk om een keer een wedstrijd in een stadion te zien. Uiteraard waren wij voor de thuisploeg, maar helaas verloren de EP Kings met 1 punt verschil van de Cheetahs. Even bang dat we moesten rellen na afloop van de wedstrijd – want dat doen verliezende fans normaal gesproken toch? – maar toch maar gewoon in de auto weer richting Port Alfred gegaan. Na een drankje in Snorts konden we allemaal fijn naar bedje.
De volgende ochtend gingen we met nagenoeg dezelfde groep naar een resort in de buurt van Port Alfred. Hier hebben we heerlijk genoten van champagne breakfast. Voor €12,- konden we ons helemaal misselijk eten aan al het lekkers: ei op alle mogelijke manieren, brood, kaas, yoghurt, fruit, pannenkoeken (!!!) en uiteraard champagne. Als BOB moest ik de champagnetoevoer een beetje binnen de perken houden, maar dit deed niet af aan de geslaagde dag die we hebben gehad. Na zoveel mogelijk geproefd te hebben zijn we nog naar het zwembad gerold om daar heerlijk een paar uur in de zon te liggen. Verbrand (hoe kan het ook anders), maar voldaan zijn we aan het eind van de dag weer teruggereden naar Port Alfred. We sloten de dag af met eten en een filmavondje met de meiden.
Zondag zijn we braaf de hele dag voor school bezig geweest, dus ons thuisblijfweekend hebben we nuttig gebruikt.

Op dinsdag hadden Iris en ik onze Student Led Seminar, die waar we zondag zo keurig hard voor gewerkt hadden. De class vond dat we ‘very well prepared’ waren en zeker ‘a lot of knowledge’ hadden over het onderwerp. Dit werd beloond met een 10, dus die konden we maar weer in onze zak steken!
Woensdag feest in Snorts. Na alle slechte DJ-praktijken die we daar al gezien hebben was het een verademing dat ditmaal één van de Nederlandse Grand Tour-studenten achter de draaitafel stond, die wel wist hoe hij nummers in elkaar moest laten doorlopen. Kanttekening: het ging hier de hele avond om techno-muziek. Maar met wat drankjes, leuke mensen en een goede sfeer was het een zeeer geslaagde avond!

Op vrijdag vertrokken we met twee bussen naar Hogsback. Deze trip was door school georganiseerd en iedere Grand Tour-student heeft vooraf de kans gekregen om zich aan te melden. Omdat we verdeeld zaten over twee hostels was de groep verdeeld op de zeer simpele grond van afkomst: Nederlanders en Duitsers. Na acht plaspauzes en vijf keer verkeerd gereden te zijn (waarom kennen de chauffeurs hier de route niet?), kwamen we aan in ons hostel: Away With the Fairies. De avond bestond uit biertjes, veel gezelligheid met de groep en met een ander Nederlands stel & het spel 30-seconds.
De volgende dag ging iedereen ’s ochtends mountainbiken. Iris en ik deden dit niet, dus dit bood ons de kans om te genieten van het bad waar het hostel om bekend staat (zie foto’s). Het uitzicht was in één woord geweldig en het water lekker warm. Vervolgens hebben we nog even in de winkeltjes gekeken in Hogsback. ’s Middags stond het abseilen op het programma. En geloof het of niet mensen, maar ook ik heb dit gedaan! =)
We deden het abseilen bij een waterval van 35m en het was heel erg leuk om te doen. Mijn knieën waren net dicht van mijn val van vier weken geleden (bij de cruise), maar ‘gelukkig’ heb ik tijdens het abseilen weer een schaafwond en een grote blauwe plek opgelopen. Helaas heb ik de actiefoto’s van het abseilen nog niet.. Omdat wij de hele ochtend niks hadden gedaan, besloten Iris en ik om terug te hiken naar het hostel. Na 2,5 uur klimmen, afdalen, de weg zoeken en zweten kwamen we weer terug bij het hostel. ’s Avonds hebben we met onze groep en de groep uit het andere hostel gegeten bij The Edge. Daarna vertrokken we naar een ander hostel. Hier hebben we op zondag Xhosa bread gebakken. Hiervoor moeten we eerst het deeg kneden. Tijdens het rijzen van het deeg zijn we naar het bos gegaan om hout te sprokkelen. Ten slotte is het brood gebakken. Gevolg: een heerlijke lunch! Volgens het programma zouden we ’s middags nog een hike doen, maar gezien de hitte hebben we deze overgeslagen. Rond 16:00 uur zijn we weer vertrokken richting Port Alfred. Deze keer hebben we het gered zonder plaspauzes wat veel efficiënter was dan de terugweg, dus we waren mooi op tijd weer thuis.

De opdrachten voor school zijn in volle gang. We zijn bezig met de moduulopdracht, er komt een tweede Student Led Seminar aan en we hebben elke maandag een deadline voor een individuele opdracht. Het weer was gisteren en vandaag iets minder (bewolkt, regen & 22 graden, sorry). Gelukkig zijn de voorspellingen voor de komende dagen beter dus dat lijkt prima. Morgen gaan we met de minor naar de Volkswagen Fabriek in de buurt van Port Elizabeth en donderdag vertrekken we voor een weekend Garden Route naar Oudtshoorn en Plettenberg Bay. Kortom, allemaal leuke vooruitzichten weer dus er volgt binnenkort weer een blog!
Morgen over drie weken vertrekken we alweer naar Nederland. Ik ga dus de komende tijd nog even genieten van alles hier en dan kom ik jullie weer vergezellen voor werk, school en feestjes!

Veel liefs,

Imkje

• 17 Maart 2015 - 21:46

Mem:

Ha Imkje,

Al wer sa'n moai ferhaal.
    Leuk hear om nei in echte rugby wedstriid. Wol jammer dat sa'n stadion dan lang net fol sit.
    Ik snap trouwens wol dat jim nog in kear sa'n champagne-ontbijt dwaan wolle. Soks liket mij ek wol hiel erg lekker en it swimbad sjocht d'r ek net bepaald ferkeard út.
    Do fûnst it abseilen ek geweldich. It liket mij foarâl erg eng om fan sa'n hichte nei ûnderen te moatten. Mar miskyn fâlt it wol ta at je soks troch in wetterfâl dogge....

Ik ha nog al 1 fraagje: Binne d'r ek jongens yn Sud Afrika? Sjoch einliks noait ien op in foto...

Groeten en túten.