Stellenbosch en Kaapstad: baie pret! - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Imkje Bouma - WaarBenJij.nu Stellenbosch en Kaapstad: baie pret! - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Imkje Bouma - WaarBenJij.nu

Stellenbosch en Kaapstad: baie pret!

Door: Imkje

Blijf op de hoogte en volg Imkje

31 Januari 2015 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Na woensdagochtend om 07:00 uur veilig geland te zijn na een lange vlucht met weinig slaap, konden we meteen in de taxi richting Stellenbosch. We werden enthousiast ontvangen door taxichauffeur Joepie - en blij dat 'ie was - die ons op de weg van Kaapstad naar Stellenbosch van alles kon vertellen over de omgeving.
Onze B&B bood een oase van rust. Heel prettig na de reis en ideaal om even in bij te komen. Na een powernap en het opduikelen van de korte broeken, vertrokken we met de taxi naar het centrum van Stellenbosch.
Stellenbosch bleek het prachtige middelpunt van de bijbehorende wijnvelden. Met mooie VOC-gebouwen, de universiteit (en de aftrap van het nieuwe jaar voor de studenten), de winkeltjes en vriendelijke sfeer vloog de middag voorbij. Stellenbosch is het hart van de wijnvelden aan de Westkaap en daarom mocht een proeverij niet ontbreken: we sloten de middag af met een wijnproeverij en eten bij Het Wijnhuis.

Donderdag stond Joepie wederom voor ons klaar, om ons naar het vertrekpunt van de Bike & Wine-tour te brengen. Het beloofde een pittige tocht te worden, met 34 graden op de thermometer (in de schaduw). William nam ons en onze twee Nederlandse reisgenoten mee op een fietstocht van 9km (ik kan je verzekeren: lang genoeg met die hitte) langs twee wijnhuizen, een heerlijke lunch en een brandy tasting.
Het eerste wijnhuis bleek erg klein: de wijn die ze produceren - zo'n 10.000 flessen per jaar - wordt alleen op hun eigen locatie verkocht. In het tweede wijnhuis mochten we zes wijnen proeven, waarvan een aantal gewoon bij de AH worden verkocht. Het ging in dit geval dan ook om een groter bedrijf. Na een heerlijke lunch, waar we even konden bijkomen van de hitte, sloten we de middag af met een brandytasting. Uiteraard stond Joepie ons na afloop weer op de wachten. Terug bij de B&B kregen we van hem een fles wijn - alsof we dat nog niet genoeg hadden gedronken - omdat wij zulk fijn reisgezelschap waren.
Na het fietsen en de wijn was enige verkoeling wel welkom, dus de keuze voor het zwembad bij de B&B was snel gemaakt. We sloten de dag af met diner bij de Buena Vista Social Club, op loopafstand van ons adres.

Op vrijdag was het alweer tijd om door te gaan naar de volgende bestemming. Van het rustige Stellenbosch door naar het bruisende Cape Town! Dit keer helaas niet meer in het gezelschap van Joepie, maar Derek bleek een degelijke vervanger. In Kaapstad kwamen we weer in een mooie, knusse B&B. Met de hop on-hop off bus (een ideale vervanger van de taxi) reden we langs alle bekende, toeristische plaatsen van Kaapstad. Eindpunt: de Tafelberg! Helaas hing het zogenoemde tafelkleed over de berg, maar toch gingen we met de kabelbaan naar boven. Het was steeds hopen op een helder moment tussen de bewolking, waarbij een prachtig uitzicht over de stad tevoorschijn kwam.
Toen we weer veilig beneden stonden, namen we de hop on-hop off bus verder richting Camps Bay. Na een wandeling over het strand reden we weer terug naar ons B&B, waarna we nog heerlijk hebben gegeten bij een restaurant om de hoek.

Vandaag - zaterdag - stond er weer een lange dag op het programma. Via een reisorganisatie hadden we de Peninsula tour geboekt: van Kaapstad naar Kaap De Goede Hoop, langs de tussenliggende plaatsen.
Waar we in Stellenbosch nog volop tussen de Nederlanders zaten (in zowel de B&B als in de stad zelf), hadden we vandaag Duitsers als reisgezelschap. Omdat wij uiteraard onze talen zeeer goed spreken, kon de reisleider zijn hele verhaal in het Duits doen. Helaas voor hem: tour in één taal, betekende aan het eind van de dag slechts één biertje.
Met het busje reden we vanuit Kaapstad eerst naar Hout Bay. In de haven zwommen zeehonden & de haven stond vol met kraampjes met 'Afrikaanse' beeldjes. Zoals Thomas - de reisleider - ons vertelde zijn de beeldjes veelal gewoon 'Made in Taiwan'.
Vanuit Hout Bay reden we door de bergen via Chapman's Peak Drive richting Simons Town. Vanaf deze weg hadden we een prachtig uitzicht op de oceaan, de bergen en de stadjes die we voorbij reden. Het centrum van Simons Town zag er mooi uit, maar reden we helaas voorbij. Wel stopten we bij het bekende Boulders Beach, waar de pinguïns leven. Na hier uiteraard ook een paar foto's gemaakt te hebben, reden we verder naar Cape Point. Hier konden we met een kabelbaan omhoog naar de Lighthouse, vanaf waar we tevens een prachtig uitzicht hadden. Vanaf Cape Point reden we door het prachtige natuurgebied verder richting het punt waar het voor alle toeristen om te doen is: Cape Of Good Hope. Alle toeristen staan hier bij het bekende bord, te wachten tot iemand zijn/haar foto heeft gemaakt. Klaar? Dan sprint de volgende er naartoe. Ook wij bemachtigden onze plaats en maakten natuurlijk deze typische toeristenfoto. Vanaf Kaap De Goede Hoop reden we terug richting Kaapstad, naar de laatste bestemming: De botanische tuinen bij Kirstenbosch. Onderweg zagen we de dieren die in het national park leven: de eland antilope, de bontebok antilope, struisvogels en bavianen. In Kirstenbosch konden we de planten, bomen en sculpturen bekijken, waarna we de andere reizigers weer bij hun hotels brachten. Als laatst bracht Thomas ons weer bij Sweet Orange Guesthouse.

De dagen zitten propvol & de tijd vliegt voorbij. Nog maar twee dagen hier in Kaapstad en dan gaan we door naar Port Elizabeth voor de safari!

De mensen zijn tot nu toe allemaal erg vriendelijk, gastvrij en geïnteresseerd. Afrikaans blijkt moeilijker dan gedacht: lezen is gemakkelijk, maar verstaan is enorm lastig. Wij zijn als Nederlanders gewend om te articuleren, maar dit is de Afrikanen vreemd. Gelukkig begint men vaak in het Engels. Waar ze wel in het Afrikaans beginnen, begrijpen ze na een aantal onnozele blikken van onze kant wel dat Engels meer gewenst is.

Ik heb geprobeerd het aantal foto's een beetje binnen de perken gehouden, omdat ik jullie niet wil vermoeien met 400 afbeeldingen ;).
Wij gaan hier weer lekker genieten & zodra er tijd is schrijf ik weer iets!

Tot vinnig almal!